Stikstof berekening met koude start

Per 1 oktober krijgt de stikstof rekenmethode Aerius een update. Stikstofdepositie moet altijd met de meest actuele gegevens berekend worden; daarom wordt Aerius ieder jaar geactualiseerd. Een voor bouwprojecten relevante wijziging is de koude start. In de eerste minuut na het starten is de emissie van (vracht)auto’s veel hoger dan bij het rijden met warme motor. In de nieuwe versie van de stikstofberekening wordt de emissie opgesplitst en rekenen we met een aantal gram per kilometer èn een aantal gram per koude start. De totale emissie neemt niet toe maar wordt anders verdeeld: een relatief groter deel van de emissie zal vrijkomen bij de startlocatie. Een ander nieuw aspect is de startlocatie: ‘parkeergarage’ of ‘overig’. Dit bleek uit een online toelichting op de nieuwe Aerius calculator door o.a. Nico Gorter van Witteveen+Bos. Koude starts worden alleen op de projectlocatie meegerekend. Stel er is een vervoerbeweging van een vrachtauto die van elders bouwmaterialen af komt leveren. Wanneer deze auto na het lossen van de bouwplaats vertrekt hoeft er normaliter geen koude start gerekend te worden. Wanneer een auto langer dan twee uur stilstaat, moet er met een koude start gerekend worden. De autos en werkbusjes waarmee bouwvakkers op het einde van de werkdag vertrekken hebben wèl een koude start omdat deze langer dan twee uur stilstonden.

Vraag hier een vrijblijvende prijs op voor een stikstofberekening.