Nieuwe kans voor Energielabel
Over een maand krijgt het energielabel voor woningen een nieuwe kans. Alle voorwaarden voor een succesvolle herintroductie lijken aanwezig. Voor een paar tientjes maakt de verkoper een label waarmee zijn hij zijn huis sneller en voor meer geld verkoopt. Dat is het idee. Maar er kan een kink in de kabel komen want de voorbereidingen verlopen gehaast en het is de vraag of het label bij het grote publiek een goed imago kan opbouwen en behouden.
Het energielabel werd geintroduceerd in 2008.
Maar binnen twee maanden liep het hele labelingsgebeuren volledig uit de rails met een uitzending van TROS RADAR, waarin drie labelaars aan dezelfde woning totaal verschillende labels toekenden. Particuliere woningeigenaren negeerden het label sindsdien. Woningbouwverenigingen gingen wel met het label aan de slag, mede door de invloed van het label op de huurprijs en geholpen door de relatief lagere labelingskosten voor appartementen.
De overheid bedacht een nieuw, eenvoudiger en goedkoper label dat in 2015 van kracht wordt. Begin november waren deskundigen kritisch. Meer Met Minder directeur Chris Bruijnes zag haastwerk. Oud hoogleraar Hugo Priemus vond dat naar het werkelijke energieverbruik gekeken moet worden. En onderzoekster Laure Itard wees op de discrepantie tussen het berekende en het werkelijke energieverbruik. Een woning met A-label zou 80% zuiniger dan een G-gelabeld huis moeten zijn. Maar in de praktijk is dat slechts 30%.
Eind november berichtte RTL5, enigszins tendentieus, over het label.
Diverse reageerders waren eensgezind: Het label is een zinloze regel uit Den Haag die er alleen maar op gericht is om mensen geld uit de zak te kloppen. Wellicht veel te kort door de bocht van RTL5 en de reageerders, maar misplaatste reacties zijn een realiteit anno 2014 waarin het label een imago op moet bouwen.
Gelukkig is er ook goed nieuws. Marktonderzoeksbureau USP vond eerder dit jaar een positieve grondhouding. Nederlanders kennen het energielabel van hun woning nog niet, maar ze zijn er wel erg benieuwd naar, was de conclusie. TIAS School for Business and Society concludeert dat woningen met een energielabel 85 dagen sneller verkocht worden. En, helemaal mooi, de transactieprijs ligt ruim 2% hoger. TIAS stelt vast dat een A- of B-label een woning 4.500 euro meer waard maakt.
Er is dus wel degelijk een voedingsbodem aanwezig om het energielabel uit te laten groeien tot een volwassen, veelgebruikt en vertrouwd instrument. Maar gaat dat ook gebeuren? Op dit moment lijken verschillende scenario’s mogelijk. Het label zal snel populair worden wanneer bij aanvang een groeiend percentage verkopers een label gaat maken, Funda de labels toont, en het label tot snellere verkoop voor een hogere prijs leidt. Maar opstartproblemen met de labelwebsite, een tekort aan labelaars en minimale aandacht van Funda kunnen evengoed voor haperingen en gefrustreerde particulieren zorgen. Blijven we even in het positieve scenario: na de introductiefase zal het label verder op de proef gesteld worden. Particulieren zullen op zoek gaan naar manieren om aan dat A- of B-label, dat 4.500 euro waard is, te komen. De erkend deskundigen die energielabels goedkeuren, zullen op hun integriteit getest worden. Wanneer iedereen goed zijn werk doet, zal dat geen probleem zijn, en gaat het label een mooie toekomst tegemoet. We zullen het zien in 2015.