Argument: ‘Woning met groen label meer waard’ wordt commercieel ingezet
Het gebeurt nog onwennig, maar de eerste partijen hebben de commerciële waarde van het TIAS onderzoek ingezien en opgepakt. Een groen energielabel maakt een woning meer waard, was daar de conclusie. Op 15 februari twitterde @houhetwarm, dat via de website offertes voor isolatiemaatregelen verstrekt, dat je huis 12.000 euro meer waard kan worden door het beter te isoleren. Daarbij wordt verwezen naar dit TIAS onderzoek van prof. Brounen.
Overigens blijft het onderzoek, hoewel ongetwijfeld degelijk uitgevoerd, een ‘black box’. We zien aan de resultaten dat een groen A of B-label een woning meer waard maakt, maar we hebben geen idee hoe dat komt. En dat wringt, omdat de markt (huizenkopers, -verkopers en makelaars) zegt dat het label geen rol speelt in hun koopbeslissing.
Kortom, dat het onderzoek klopt is vast wel waar, maar het is gewoon moeilijk om te plaatsen. Het onderliggende proces, dat kopers er onbewust toe brengt om meer geld te betalen voor een woning met een groen label, blijft volkomen onduidelijk. Kan daar een keer een marketingpsycholoog naar kijken?
Op twitter loopt @Houhetwarm tegen dat ongeloof en gebrek aan inzicht op. @DennisVogels reageert sceptisch: ‘Maar geen garanties. Er wordt bij verkoop niet vaak gevraagd naar een label.’ Waarop @Houhetwarm niet meer kan zeggen dan: ‘Geen garanties, maar het betreft hier wel een wetenschappelijk onderzoek.’