Bewoners NOM woningen ontevreden
Tilburgse bewoners zijn erg ontevreden over hun gerenoveerde nul-op-de-meterwoning. Dat staat in schril contrast met de tevreden bewoners van nieuwe NOM-woningen in Rijswijk Buiten, waar eerder een positieve evaluatie over verscheen. Wat is er aan de hand in Tilburg? In de diverse media deden vele betrokkenen hun verhaal.
Foto Erik Peeters. Bewoonster Adrie van Moorsel krijgt het volgens Omroep Brabant niet warm gestookt: ‘Het is al meer dan een half jaar aan de gang. Ik heb spijt van die hele renovatie. Het liefst wil ik gewoon een cv-ketel terug’.
Directeur René Scherpenisse van woningcorporatie TIWOS: ‘Er zitten kinderziektes in het systeem maar bij de meeste mensen werkt het gewoon’.
Bewoner Marijn van Kerkoerle zegt in de Volkskrant: ‘Ik ben er als laatste van de zeventien huurders in gestapt, maar ik heb enorme spijt. Ze zeiden dat je dezelfde warmte zou terugkrijgen, maar dat krijg je niet. Het wordt amper 19 of 20 graden binnen.’
Directeur Scherpenisse: ‘De software werkt nog niet vlekkeloos. Het is een ingewikkeld samenspel om de juiste temperatuur te krijgen.’
De directeur van het installatiebedrijf, Coos Schouten, zegt op Renda.nl: ‘Toen het kouder werd, kwam er een softwarefout naar boven. Daardoor ging er kortstondig een koele stroom lucht door de woning. In december is dit probleem bij de meeste woning opgelost’. Er was ook een geldkwestie: ‘Om temperatuurverschillen te kunnen creëren tussen de woonkamer en slaapkamers, hebben we ook een regeltechnische oplossing aangeboden, maar om budgettaire redenen koos men hier niet voor. De wensen van de bewoner zijn dus in strijd met de opdracht die wij als Schouten Techniek kregen’.
Zoals wel vaker, wordt de bal nog een keer subtiel bij de bewoners gelegd. Schouten: ‘Het bewonersgedrag dient ook gewijzigd te worden, een leerproces wat erbij hoort. Bewoners kregen de instructie dat ze de thermostaat ’s nachts één tot maximaal twee graden mogen verlagen. In de praktijk wordt de thermostaat in sommige gevallen meer versteld, waardoor het verwarmingssysteem niet optimaal werkt. Daarnaast is NOM berekend met gesloten ramen. Dat betekent niet dat de ramen nooit open mogen, maar als ze vaak openstaan zorgt dat wel voor warmteverlies.’
Om als buitenstaander een duit in het zakje te doen, de mening van Bureau Kent: ‘Blijf ten eerste je boerenverstand gebruiken. Als je 70.00 euro moet investeren om 140 euro per maand te besparen, zoals hier gebeurde, dan is dat over de top. Gebruik dat geld dan op een andere, slimme manier om daadwerkelijk veel energie te besparen en CO2-uitstoot te voorkomen. Ten tweede, als je dit als een experiment ziet, besteed er dan genoeg aandacht aan. De installateur stelt dat zijn budget te laag was om echt goed werk te leveren. Dus dat budget had omhoog gemoeten, of er had een andere installateur gezocht moeten worden of men had simpelweg kunnen erkennen dat de ambities niet haalbaar waren binnen budget. En dan zijn er nog allerlei detailopmerkingen te maken over geluid, regeltechniek etcetera. Maar het vervelende is, dat diezelfde opmerkingen al zoveel vaker gemaakt zijn. Pak het evaluatierapport van een willekeurig nulenergieproject erbij en je komt ze tegen. Kortom, stop met het uitvinden van wielen, pas bij grote aantallen woningen alleen beproefde en bewezen technieken toe en doe dat goed of doe dat niet. Wanneer je wilt experimenteren, doe dat dan in een proefwoning met een bewoner die zich realiseert dat hij proefkonijn is.’